Wednesday, October 26, 2016

Penat Bekerja? Syukurlah Ada Kerja.

Salam semua.

Lately saya rasa penat sangat. Tuntutan kerja yang makin bertambah, bertambah perit bila tiba-tiba semua kerja datang serentak. Apa pun, saya cuba sebaik mungkin. Tapi saya sentiasa ingatkan diri, kita kerja seikhlas mungkin tanpa mengharap penghargaan manusia. Yang penting, tanggungjawab kita selesai.

Ini sangat penting untuk mendapatkan hati yang tenang. Sebab apa? Lumrah dalam kehidupan belerja, 99 perkara kita buat betul cuma 1 saja silap, yang 1 tulah akan digembar-gemburkan. Betul?

Janganlah ambil hati. Sudah lazim manusi begitu sikapnya. Buka semua, tapi rata-rata. Saya selalu memujuk hati, dengan meyakinkan diri bahawa kerja bukanlah segala-galanya. Kita buat silap dalam kerja, tak bermakna hidup kita turut hancur lebur. Oleh itu kalau orang tegur kita silap, terimalah dan usah ego. Lebih baik mengaku kesilapan sendiri, minta maaf dan move on. Some lesson are learnt in the hard way.

Kembali kepada tajuk, walau rasa penat bekerja, kerja banyak, rasa dianiaya atau kecewa di tempat kerja, tarik nafas dalam-dalam.. dan bersyukurlah sebab ada kerja. Ada orang cari kerja tak dapat. Ada yang dapat, tapi kontrak lepas tu kontrak tak sambung.

Jika memang kerja kita tu memberi tekanan yang besar hingga affect kehidupan seharian dan keluarga, maka cubalah cari jalan keluar. Lebih baik dari terus menerus tertekan, atau dari kita culas dalam kerja hingga boleh menyebabkan gaji yang tidak berkat.

Mungkin boleh cuba buat business. Business yang paling rendah modalnya adalah business takaful. Jika nak tau macam mana sistem business takaful bolehlah hubungi saya. Sekian, terima kasih kerana membaca.

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...