Monday, February 1, 2016

TIPS MOTIVASI DIRI

Assalamualaikum semua..

Apa khabar? Harapnya semua sihat sejahtera hendaknya. Adapun saya dan anak-anak agak kurang sihat dengan demam batuk dan selsema. Tapi masih syukur Alhamdulillah banyak lagi nikmat kurniaan Tuhan yang boleh kita syukuri.

Sedar tak sedar dah pun masuk bulan Feb. Pantas masa berlalu! Melihat kembali, mak aih satu entry je bulan Januari hari tu. Ampun maafkanlah saya. Saya masih lagi menyusun strategi demi strategi demi pembaikpulihan kehidupan secara menyeluruh ewah!

Apapun hari ni alang-alang saya menulis ni, biarlah sesuatu yang mendatangkan sedikit manfaat hendaknya. Suka saya nak kongsikan tips motivasi yang saya dengar dalam IKIMFM pagi tadi. Nama ustaznya ampun maaf saya tak sempat nak catch up. Ini adalah 2 tips untuk sentiasa bermotivasi tinggi dalam menjalani kehidupan lebih-lebih lagi sebagai pekerja sehari-hari.

  1. Elakkan dari merasakan diri kita ini cukup sempurna. Kalau kita rasa dah cukup sempurna sangat, nanti takut kita tak nampak kat mana lagi ruang kita boleh perbaiki diri. Ni yang jadinya kalau orang tegur sikit kita nak melenting agaknya ya.
  2. Sentiasa ceriakan diri dengan berfikiran positif. Ni selalu kita dengar kan. Tapi kadang tu nak praktik kan tu yang agak sukar. Maka ustaz ni bagi satu contoh, Saudara Tuah Atan, seorang kelainan upaya yang berkhidmat sebagai Peguam Sivil dan Peguam Syarie. Hebatnya ibu bapa saudara Atan ni, berfikiran positif sejak dari kelahiran anak mereka yang istimewa ni lalu dinamakan dengan nama Tuah.
 Berikut saya pinjam dari utusan.com.my untuk rujukan anda.

Tuah Atan tokoh OKU Maal Hijrah Melaka

Mohd. Khalil Yaakob menyampaikan anugerah Tokoh Warga Istimewa Maal Hijrah kepada Tuah Atan (kanan) sambil diperhatikan Ketua Menteri, Datuk seri Mohd Ali Rustam (kiri) di Masjid Al-Azim, Melaka, semalam.
- Bernama


MELAKA 29 Dis. - Dilahirkan tanpa kedua-dua kaki dan cacat tangan kiri, namun semua itu tidak menghalang Tuah Atan daripada bekerja keras dan berusaha mencapai kejayaan.
Semangat dan sikap tidak putus asa yang ditunjukkan oleh Tuah, 48, dari Kampung Bukit Darat, Tanjung Kling di sini melayakkan beliau menerima Anugerah Tokoh Warga Istimewa Maal Hijrah 1430H Negeri Melaka.
Beliau menerima hadiah wang tunai RM750, sijil dan hadiah iringan yang disampaikan oleh Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakob pada majlis sambutan Maal Hijrah 1430H peringkat negeri di Masjid Al-Azim di sini malam tadi.
Bercakap kepada pemberita selepas majlis berkenaan, Tuah yang bertugas sebagai Peguam Sivil dan Peguam Syarie beranggapan kejayaan yang diraihnya itu adalah penghargaan kepada seluruh golongan Orang Kurang Upaya (OKU).
Mendapat pendidikan awal di English School 1 Bandar Hilir dan Malacca High School sebelum melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya dalam bidang undang-undang, Tuah berkata, banyak cabaran terpaksa ditempuhnya kerana ketika itu tiada sekolah khas untuk orang cacat anggota seperti beliau.
"Macam sekolah cacat penglihatan dan sekolah pekak bisu, ada sekolah khas, kalau orang seperti saya kena pergi sekolah biasa.
"Halangan memang banyak seperti bilik air jauh, kantin jauh, meja tinggi, perpustakaan di tingkat dua dan banyak lagi," katanya.
Tuah mengatasi halangan itu dengan bantuan guru dan rakan yang sentiasa prihatin dengan keadaannya.
"Alhamdulillah berkat kasih sayang guru, ibu bapa dan rakan, Allah SWT telah memberi saya kekuatan untuk menjalani kehidupan seperti orang normal dalam alam persekolahan, alam universiti dan alam pekerjaan," katanya.
Beliau meminta ibu bapa yang mempunyai anak OKU agar tidak bimbang atau malu, sebaliknya memberi perhatian penuh dan pelajaran untuk anak itu berjaya pada masa depan.
"Kita jangan jadikan kekurangan ini sebagai satu alasan untuk kita sembunyikan anak OKU, untuk asingkan dia kerana kita sebagai ibu bapa kalau tidak memberi ruang dan peluang kepada mereka, mereka tidak akan pergi ke mana (tidak berjaya)," katanya.
Tuah berharap masyarakat OKU dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan masyarakat Orang Upaya (OU) setelah Akta OKU dibentangkan di Parlimen pada Disember 2007.
Beliau adalah antara penggubal utama dalam kerja-kerja merangka dan menyedia Akta OKU 2007 sehingga berjaya dibentangkan pada 17 Dis 2007.
-Bernama

Terima kasih kerana sudi membaca!


3 comments:

  1. setuju. terima kasih berkongsi tips. betul bila kita terlalu melihat diri kita sempurna sebenarnya kita akan lupa kekurangan diri kita sehingga melihat ke arah kekurangan orang lain.

    ReplyDelete
  2. tq sharing ni kak..
    kt mmg xkan smpurna.

    ReplyDelete
  3. Bagus entry ni. Kadang2 bila muhasabah diri macam ni baru sedar mana2 yang silap :)

    ReplyDelete

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...