Thursday, February 4, 2016

PILIH UNTUK KEKALKAN KADAR CARUMAN KWSP 11%

Assalamualaikum semua=))

Pada firasat  saya (amboi!), semua dah tau ye pengumuman kerajaan untuk mengurangkan kadar caruman terendah  KWSP untuk pekerja-pekerja di Malaysia ni. Daripada 11% dikurangkan lagi 3%, kepada 8%. Jadi kalau orang yang gajinya RM3000, selama ni dia mencarum KWSP sebanyak RM330, bermula gaji untuk bulan Feb ni dia hanya akan mencarum RM2400. Maknanya ada 'pertambahan' duit yang kita boleh belanja lah..

Tapi ianya adalah optional. Boleh pilih untuk kekalkan kadar caruman pada 11%. Ada borang yang disediakan. Boleh isi borang, hantar pada majikan dan majikan akan submit pada KWSP. Saya pasti kat kebanyakan syarikat dah mula agihkan borang ni kan.

Pada pendapat saya sebolehnya kekalkanlah pada 11%. Sebabnya:
  1. Mungkin sekarang nampak macam ada duit belanja lebih, tapi nanti simpanan kita jadi semakin sikitlah. Dahlah nak simpan untuk persaraaan tu pun dah dipaksa. Ni jadi lagi sikit dikhuatiri tak boleh survive pula bila bersara nanti.
  2. 3% yang dimasukkan dalam gaji tu akan dikira sebagai pendapatan yang boleh dicukaikan (taxable income). Jadi nampak saja macam kita dapat banyak, sebenarnya kita akan membayar cukai untuk bahagian itu juga. Lagi banyak kita dapat, lagi banyak yang kena cukai sebenarnya.
Lain-lain pro and cons mungkin anda boleh pikirkan lagi. Ok ye terima kasih kerana membaca. Di bawah sebagai rujukan anda=))

--------------------------
KWSP: Pengurangan Kadar Caruman Berkanun Syer Pekerja 2016
KUALA LUMPUR, 28 Januari 2016: Selaras dengan pengumuman oleh YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak semasa pembentangan semakan penyesuaian semula Bajet 2016 pada hari ini, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memaklumkan pengurangan kadar berkanun caruman syer pekerja daripada 11% kepada 8% untuk pekerja berumur di bawah 60 tahun dan daripada 5.5% kepada 4% untuk pekerja berumur 60 tahun dan ke atas, mulai gaji bulan Mac 2016 sehingga bulan Disember 2017. 
Walau bagaimanapun, pekerja boleh membuat pilihan untuk mengekalkan kadar caruman syer pekerja pada 11% dengan melengkapkan Notis Pilihan Mencarum Melebihi Kadar Berkanun (KWSP 17A Khas2016) dan perlu dikemukakan kepada majikan masing-masing untuk diserahkan kepada pejabat KWSP yang berhampiran.
Pekerja boleh memuat turun Notis KWSP 17A Khas2016 di laman sesawang KWSP di www.kwsp.gov.my mulai 2 Februari 2016. Manakala jadual baharu Kadar Caruman Bulanan (Jadual Ketiga) boleh dimuat turun mulai 16 Februari 2016.
Untuk makluman, tiada apa-apa perubahan pada kadar caruman berkanun syer majikan.
Mengenai Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah dana simpanan persaraan terulung di Malaysia yang menyediakan jaminan asas kewangan bagi persaraan. KWSP sentiasa komited dalam menjamin dan meningkatkan simpanan ahlinya melalui amalan terbaik pelaburan dan tadbir urus korporat. Langkah berhemah sentiasa menjadi panduan dalam setiap keputusan pelaburannya.
Sebagai sebuah organisasi yang berfokuskan pelanggan, KWSP memberikan perkhidmatan yang cekap dan berkesan untuk keselesaan ahli dan majikan berdaftar.
KWSP akan terus memainkan peranannya sebagai pemangkin kepada pembangunan ekonomi negara, selaras dengan kedudukannya sebagai institusi simpanan terkemuka di Malaysia.

3 comments:

  1. terima kasih atas perkongsiaannya ... acik ttp pilih 11 %

    Jom vote blog acik di MSMW 2016 : Cara mengundi di sini

    ReplyDelete
  2. saya dah tak carum kwsp, ambik pencen :D

    ReplyDelete

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...