Wednesday, August 27, 2014

1. Aisyah binti Abu Bakar #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

Dengan lafaz Bismillahirrahmaanirrahiim..
Hari ni saya mula dengan projek 1 Hari 1 Sahabat. Saya cuma bagi summarize lah ye daripada kisah sahabat2 wanita di zaman Rasulullah SAW. Siapa yang nak tau lebih lagi tu bolehlah beli buku #100TokohWanitaDiSisiRasulullah, harganya RM33 shj.

So kita mulakan dengan Aisyah binti Abu Bakar..

Sedikit biodata Aisyah
  • Aisyah dilahirkan 4 tahun selepas Nabi Muhammad diangkat menjadi Rasul..Herm so maknanya jarak umur Aisyah dgn Rasulullah 44 tahun la kan. sebab Nabi Muhammad diangkat menjadi rasul masa umur 40 tahun.
  • Masa dinikahi oleh Rasulullah, umur Aisyah bari 9 tahun lebih, duk bermain riang-ria lagi..
  • Aisyah meninggal dunia semasa umur 66 tahun, tahun 58 Hijrah, dalam bulan Ramadhan dan dimakamkan di Baqi'.
Keistimewaan Aisyah sebagai isteri Rasulullah
  • Aisyah tinggal kat bilik yg bersebelahan dengan Masjid Nabawi. Banyak wahyu yang diturunkan masa Rasulullah berada dalam bilik Aisyah.
  • Dalam hati Rasulullah Aisyah sangat istimewa sebab tu dapat banyak privilege berbanding isteri2 yang lain. Walaupun isteri2 lain jelous tapi diorang tetap menghargai kedudukan Aisyah yg sgt terhormat.
  • Aisyah sentiasa pakai baju yang cantik2 dan berhias untuk Rasulullah supaya Rasulullah selalu senang dengannya.. (insaf saya di sini)
  • Sepanjang Rasulullah sakit, baginda tinggal bersama Aisyah dan akhirknya wafat di pangkuan Aisyah.
Keperibadian mulia Aisyah
  • Aisyah tak pernah ambil ringan tentang hukum kecuali yang jelas dalilnya drpd al-Quran dan sunnah. Aisyah paling dekat dengan Rasulullah sebab itu Aisyah boleh dapat ilmu dengan cepat direct drpd Rasulullah.
  • Aisyah termasuk wanita yang banyak menghafal hadis Nabi.
  • Aisyah banyak mengeluarkan sedekah sampaikan kat rumahnya tak tertinggal satu dirham pun.
Sekian saja. Semoga bermanfaat=) Maaf kalau ada kekhilafan.

*Esok: 2. Al-Khansa' binti Amr #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

3 comments:

  1. Salam ziarah & ukhwah.
    Bersama2lah kita memanjangkan silatulrahim. Perkongsian yg menarik

    ReplyDelete
  2. Waa.. nice sharing ^^ All the best ye.. teruskan projek ini dengan semangat ! :D

    ReplyDelete

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...