Sunday, July 13, 2014

Resepi percik arwah nenek dan nasik hujan panas

 Salam semua.

Alhamdulillah semalam dapat buat ayam percik untuk berbuka. Resepi asalnya saya belajar drpd arwah nenek kat Teregganu dulu. Percik tu kitorang panggil golek. Arwah nenek makan ikan je so selalunya buat ikan goleklah. Dulu lebih thrilled sebab kami masak guna dapur arang, pastu kepit ikan guna buluh yg ditebang sendiri kat blkg rumah. Perghhh. Dulu nak beli ikan pun mcm nk bperang tunggu peraih ikan lalu kat tepi jalan dari pagi. Sesalu peraih ikan pon bawak motor laju gila dah sampai nak terkeluar anak tekak kena panggil dia suh berenti.. Kenangan betul..

Meh lah saya share sikit cara nak buat ayam percik versi nenek saya ni.
Bahan kisar:
- Bawang besar 2 biji
- Halia sebesar ibu jari
- Lengkuas sebesar ibu jari juga
- Serai 6 batang
- Kunyit (saya guna serbuk kunyit)
- Cili kering 2 biji atau ikut citarasa



Bahan lain:
- Ayam sebelah dipotong 4
- Santan 500 ml
- Gula melaka sekeping
- Asam keping 2-3 keping (saya lupa langsung nak bubuh masa masak ni T__T)
- Garam

Cara-cara membuatnya:
1. Well, kisar bahan kisar kat atas tu. Pastu masuk dlm periuk dan buka api. Tak perlu tumis. Campur sekali santan, gula melaka dgn asam keping. Masak sampai mendidih.
2. Saya guna magic pan untuk bakar ayam. So panaskan pan dulu. Sapu kuah percik tadi kat ayam dan masuklah dalam pan dan tutup. Lepas seketika cuba cek tengok, kalih2 sikit dan tambah lagi sapuan kuah percik. Ulang hat ni lah sampai ayam masak dan sampai pueh hati heheh. Dah siap leh lah hidang sekali dgn kuah percik tadik.

Senang jer kan. Cuma nak membakor tu lah. Cubalah yer.


,

Sambil tu saya masak juga nasik hujan panas. Ini mak saya selalu buat dulu. Tapi resepi nye saya agak2 je dulu tak pernah belajar. Tau makan je. Bahan dia cuma minyak sapi, susu krim, serai, bawang, halia, kismis, garam sikit. Semua ni masuk je sekali masa masak nasi. Saya tak bubuh rempah apa2 sebab nanti senang sikit budak2 nak makan. Lepas tu agak2 nasik dah nak kering, saya titikkan pati ros dekat 2 3 tempat nak bagi kaler merah. Dulu mak saya buh warna hijau sekali tapi saya tak ada pewarna hijau. So merah je lah. Tu saja kali ni. Selamat berbuka semua:)



2 comments:

  1. boleh try nie.....nampak sedap.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. trylah cik anggur..alhmdulillah..anak2 pun suka makan sbb sengaja buat xpedas kan.n manis sikit sbb bubuh gula melaka tu.

      Delete

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...